Smerte i leggen

• Medial tibial stressyndrom (beinhinnebetennelse)
  • Tibialis anterior syndrom
  • Strekkskade i leggen

Medial tibial stressyndrom (beinhinnebetennelse)

Dette er en lidelse som er relativ vanlig hos idrettsaktiv ungdom. Det oppstår smerte på innsiden av skinnebeinet (tibia), langs nedre 2/3 av leggen. Tidligere trodde man at denne tilstanden var en betennelse i beinhinnen. Senere forskning har gjort det klart at det ikke det er hold for betennelse i beinhinnen, men en stressreaksjon i selve beinstrukturen i skinnebeinet.

Årsak til medial tibial stressyndrom

Hovedårsaken er en overbelastning av skinnebeinet (tibia). Pluteselig økt treningsmengde og intensitet eller langvarig og repetert belastning. I noen tilfeller kan bytte av fottøy være en predisponerende faktor. Tidligere skader i området eller svakhet i for eksempel ankelledd kan være disponerende faktorer til denne tilstanden. Smerten starter som oftest etter aktivitet som ubehag eller ømhet. Dette forverres gradvis ved videre belastning, da spesielt løping eller hopprelatert aktivitet. Dersom belastningen ikke tilpasses etter smerten vil symptomene øke i grad og etter hvert kan smertene bli konstante, også i hvile etter aktivitet. Vanligvis er det ikke nødvendig med bildediagnostikk eller røntgen for å påvise denne tilstanden, den kan stilles klinisk.

Behandling av medial tibial stressyndrom

Behandling av dette gjøres ofte i flere steg. Første tiltak blir ofte å redusere eller ta bort aktiviteten som provoserer symptomene. Videre er det smertelindrende tiltak som  for eksempel massasje, trykkbølgebehandling, kulde/varme etc. Når smertene er mindre kan man starte med opptrening, slik at leggmuskulaturen og skinnebenet blir robust nok til å tåle belastningen som den enkelte krever. Dette er viktig for å unngå at problemet blir tilbakevennende. Hvor lang tid det vil ta før man kan begynne med normal aktivitet igjen er ofte individuelt og hvor lenge problemet har vedvart. Vi anbefaler å bruke 10 % regelen som verktøy, ved tilbakegang til aktivitet eller som forebygging av tidligere skader.

Les mer om tilstanden her:

Tibialis anterior syndrom

Noen får plager på fremsiden av leggen ved løping eller aktivitet. Denne tilstanden omtales også ofte som beinhinnebetennelse. Forskjellen er lokalisasjonen. Denne plagen oppstår i tibialis anterior-muskelen som strekker seg fra utsiden av kneet og ned på innsiden av vristen. Les ellers det som står skrevet om beinhinnebetennelse, samme retningslinjer gjelder for denne tilstanden.

Muskelskade i leggen

Ofte kalt strekk og skjer i all hovedsak i leggens bakre muskelgruppe. Den består av en overfladisk del også kalt leggens tohodede muskel og leggmuskelens dype/flate del. Disse samler seg i nedre del av leggen og danner etter hvert akillessenen. En muskelskade i leggens bakre del skjer oftest i den overfladiske delen der muskel går over til sene. Det finnes ulike grader på slike skader i forhold til hvor stor del av  muskelen som rives av om gangen. Som oftest skjer en delvis avrivning av muskelen, det er mer sjeldent med total avrivning. Dette sees ofte under aktivitet med stor belastning på leggens muskulatur, da spesielt under sprint, hopp og idretter med start-/stoppbevegelser.

Det oppstår en akutt stikkende og skarp smerte. En lokal hevelse er heller ikke uvanlig. Da er det viktig og stoppe aktiviteten, få lagt på kompress og is rundt skadeområdet samt og holde benet i forhøyet posisjon. Dette kalles PRICE- prinsippet (les mer om PRICE her)og kan være med å redusere skadeomfanget. Det er som oftest ikke nødvednig med smertestillende. Skaden kan bekreftes med MR bilder eller ultralyd, men den kliniske undersøkelsen er ofte tilstrekkelig. Det kan være nødvendig med krykker for avlastning de første dagene før man begynner med enkle øvelser som en del av rehabiliteringen. Det er viktig at man ikke avlaster for lenge, det kan ofte forlenge skadetiden.

Prognose ved muskelskade i leggen

Hvor lang tid en slik skade tar før man er tilbake i normal aktivitet avhenger av flere faktorer. Det handler om omfanget eller graden av selve skaden og de fysiske kravene til den aktiviteten man utfører. Som oftest er prognosen et sted mellom 3-6 uker.

• Undersøke og kartlegge skaden
  • Vurdere trykkbølgebehandling ved behov. Les mer her.
  • Veilede til mestring av rehabiliteringsfaser