Smerte i hånd og håndledd

• Karpaltunnel syndrom
  • Senebetennelse og senesmerte i hånden
  • Ganglion cyste i håndleddet

Karpaltunnelsyndrom

Karpaltunnelsyndrom er en tilstand som oppstår dersom medianusnerven som går via håndleddet, kommer i klem. På håndflaten går det en seneskjede som beskytter sener, blodårer og nerver ut i hånden. Denne seneskjeden kalles karpaltunnelen. Den største nerven som passerer her heter medianus. Medianusnerven forsyner muskler i underarm og hånd samt gir følelse til hudområder i deler av hånd og fingre.

Symptomer

Symptomene er gjerne mest fremtredende i ro, om natten eller når man belaster hendene/underarmene statisk over tid. Det medfører ofte dovnginger og nedsatt kraft i hånden.

Karpaltunnelsyndrom forekommer ganske ofte, ca 1:1000 per år blant voksne og er vanligst for kvinner.

Det er ikke uvanlig at det oppstår med økende alder. For kvinner under svangerskapet er det heller ikke uvanlig, trolig på grunn av økt væske i kroppen. Visse yrkesgrupper synes å være mer utsatt der man har ensidig belastning av underarm og hånd som f.eks servitører, frisører, håndverkere, slaktere, makanikere og maskinoperatører.

Andre sykdommer som diabetes og lavt stoffskifte kan være disponerende for å utvikle karpaltunnelsyndrom.

Senebetennelse og senesmerte i hånden

Senesmerte i håndleddet (håndleddstendinopati), er ikke like vanlig i hånden som det er i albue og skulder.

Som seneirritasjoner flest, er oftest overbelastning av en eller flere senestrukturer, årsaken til at det oppstår. Gjerne etter at man har gjort en aktivitet eller belastet utover det man er vane med.

De fleste senesmerter har god effekt av veiledet belastning og styrkeøvelser.

I noen tilfeller kan sener eller seneskjeder bli betente. Da oppstår gjerne en lokal hevelse, hånden er vond å belaste og det ofte gjerne smerte i hvile. Noen kan oppleve knirking i senen (krepitasjoner) ved bevegelse.

Slike tilstander kan blant annet oppstå på tommelsiden av håndleddet (de Quervains senebetennelse).

Ganglioncyste i håndleddet

En ganglioncyste er en hevelse eller kul som kan oppstå i et ledd eller i seneskjeder. Et vanlig område for en ganglioncyste er i håndleddet. Tilstanden er ufarlig og bør ikke gi symtpomer. I omtrent halvparten av tilfellene går kulen tilbake av seg selv i løpet av noen måneder. Ved noen tilfeller er det smertefult og begrenser bevegelsen i håndleddet. Det 3 ganger vanligere hos kvinner enn menn.

Årsak og forklaring til ganglion cyste

Årsaken er gjerne en ytre belastning av håndleddet i ytterposisjon. Forklaringen er sannsynligvis en utposning av leddkapselen. Det er ikke uvanlig hos turnere og dansere eller utøvere med stor belastning på håndleddene. Helt sikkert vet man ikke hvorfor tilstanden oppstår og det ser ut til at noen kan ha medfødt disposisjon.

• Undersøke og kartlegge plagen