Smerte i bryst og brystrygg

• Smerte fra brystryggen
  • Brystsmerte
  • Prolaps i brystryggen

Smerte fra brystryggen

Mange opplever fra tid til annen smerte i brystryggen. Med brystryggen menes ryggdelen som er mellom nakken og korsryggen. Anatomisk har vi 12 ryggvirvler i denne delen, der brystkassen med sine 12 par ribbein kobler til hver sin side av ryggsøylen og forbindes med brystbeinet (med unntak av de 2 nederste parene). Derfor er det ikke uvanlig at plager fra ledd eller muskler i denne delen kan forplante seg til brystet. Stress, uro, angst og inaktivitet er vanlige faktorer som bidrar til plager i brystryggen og/eller brystet. Ofte kan man være øm og stiv i muskler og ledd i brystryggen som bidrar til at smertene øker.

Ubehaget kan være vel så kraftig som selve smerten, gjerne fordi man mistenker at noe galt med hjertet eller lunger. Ofte er det ufarlig og kan være kobles til stress eller inaktivitet, som gir en stiv og smertefull rygg. Smerten kan ofte komme som huggende stikk i brystryggen og stråle gjennom til brystet. Muskulære smerter er den vanligste årsaken til slike symptomer.

Bør jeg oppsøke lege ved brystsmerte?

Dersom du har følgende symptomer bør du oppsøke lege eller legevakt snarest:

• Sterke, klemmende smerter som et bånd rundt brystet
  • Smerter som stråler opp til nakken og ut i armene, vanligvis til venstre arm
  • Pustevansker
  • Klam, blek og svett
  • Høy puls
  • Smerter som forverres ved fysisk aktivitet

Prolaps i brystryggen

I visse tilfeller kan symptomene i brystryggen komme av en prolaps i denne delen av ryggen. Riktignok er prolaps i brystryggen vesentlig mindre vanlig enn i nakke og korsrygg. Det er helt vanlig at mange har prolaps uten å ha symptomer av det. I noen tilfeller kan prolapsen trykke mot en nerve som kan gi irritasjon av nerven. I brystryggen vil smerten da foruten å kjennes lokalt i ryggen, gjerne gi smerte langs ribbeinsbuen. Dette kjennes gjerne som brennende, verkende smerte.

Arbeid og ryggsmerte

I arbeidssituasjon er det viktig å variere arbeidsstillinger og prøve å unngå statiske og monotone bevegelser. For mye stillesitting kan ofte forverre ryggplagene. Vanskelig arbeids- eller livssituasjon kan mange ganger bidra til å opprettholde ryggsmerten, derfor er det i noen tilfeller viktig å kunne tilpasse dette for tilfredstillende fremgang.Prøv å utføre ditt daglige arbeid normalt og beholde ditt naturlige bevegelsesmønster. Sykemelding er som oftest ikke å anbefale, prøv derfor å fungere som vanlig eller eventuelt tilpasning av arbeidet. Dersom du allerede er sykemeldt er anbefalingen å prøve å gå tilbake til jobb så fort som mulig, men gjøre tilpasninger på arbeidsplassen og i arbeidssituasjonen.

Behandling av smerter i brystryggen eller bryst

Dersom du plages av smerter i brystryggen eller brystet er det bra å prøve å holde seg i bevegelse. Unngå tyngre belastning, dette kan få motsatt effekt og føre til en økt stivhet og smerte. Ryggsmerten er oftest overgående med riktige tiltak og strategier. Tankene dine rundt ryggsmerten er viktige. Uro, redsel og bevegelsesfrykt kan for eksempel være en grunn til at symptomene opprettholdes eller at problemet er tilbakevennende . Prøv å delta i fritidsaktiviteter, la ikke smerten kontrollere deg, om det er mulig.

• Undersøke og kartlegge symptomene