Ultralyd

Undersøkelse av muskel- og skjelettsystemet

Ultralydundersøkelse

Ultralyd er en effektiv undersøkelsesmetode ved smerter i muskulatur, sener, leddbånd, bindevev og slimposer. Undersøkelsen gir ofte mer innsikt til å stille riktig diagnose som gir raskere og mer målrettet behandling. Fordelen er også at man kan få en mer dynamisk undersøkelse, samt at det er enklere å kunne reteste med ultralyd gjennom et behandlingsforløp for å se progresjon og resultater.

Sliter du med en vond skulder eller akillessene du ikke blir klok på? Da kan en ultralydundersøkelse kan gi et bedre svar på hva som forårsaker smertene og gi et bedre utgangspunkt for videre behandling. Kontakt oss og finn ut om en ultralydundersøkelse kan hjelpe deg å starte med rett behandling og opptrening.

Hvordan gjennomføres ultralydundersøkelse?

Ultralydyd kan brukes som verktøy til å lettere fastsette en diagnose. Undersøkelsen kan være et godt supplement for å få et tydeligere bilde av omfang og prognose på et smerteproblem. I tillegg er det tidseffektivt da det ofte tar tid til andre undersøkelser som eksempelvis MR. På Stadionklinikken er Morten erfaren på dette området. Han kombinerer klinisk undersøkelse med ultralyd for økt treffsikkerhet. Det kan dreie seg om undersøkelse av en akutt strekkskade eller en langvarig tilstand for å sette inn riktig tiltak til riktig tid. Riktig diagnose gir lettere forståelse om prognosen og rett behandlingstiltak.

Undersøkelse med ultralyd på muskler og skjelett, er akkurat den samme undersøkelsesformen som benyttes ved graviditet. Undersøkelsen er helt ufarlig, smertefri og uten bivirkninger. Ultralydbildene skapes ved at lydbølger reflekteres tilbake når de treffer ulike strukturer som bein, væske og muskulatur.

Fordelen med undersøkelse med ultralyd er at det, sammenliknet med MR og CT, er en rimeligere undersøkelsesmetode.        Se prisliste her.

Forskjellen på MR, CT og ultralyd

Ultralyd benyttes hovedsakelig for å undersøke muskulatur, sener, leddbånd, bindevev og slimposer, men man kan også få et visst inntrykk av enkelte skader i ulike ledd. For å få full gjennomlysning av et ledd, vil det i enkelte tilfeller være nødvendig med henvisning videre til MR eller CT undersøkelse, dette som et supplement til allerede utført ultralydundersøkelse. Fordelen med MR er at undersøkelsen ikke er personavhengig ift hvem som utfører undersøkelsen, den kan gi et godt bilde av dypereliggende strukturer og er ofte bedre ved mindre skader. Røntgen foretrekkes ofte dersom det er mistanke om brudd.

Hva er en dynamisk undersøkelse?

En dynamisk undersøkelse betyr at man kan vurdere strukturer med ultralydapparatet mens man beveger på for eksempel ankel, kne eller albue samtidig. Dette er hensiktsmessig da bevegelsesapparatet gir plager i bevegelse. Det innebærer at en del skader er vanskelig å avdekke når røntgen, MR eller CT blir tatt når pasienten liggende i ro. En dynamisk undersøkelse gir terapeuten muligheten til å vurdere bevegelighet og aktivisering av muskulatur, sener og leddbånd.

Er ultralydbølgene skadelige?

Undersøkelse med ultralyd ved skader på muskler og skjelett, er akkurat den samme undersøkelsesformen som benyttes ved graviditet. Undersøkelsen er helt ufarlig, smertefri og uten bivirkninger. Ultralydbildene skapes ved at lydbølger reflekteres tilbake når de treffer ulike strukturer som bein, væske og muskulatur.

Har du helseforsikring privat eller gjennom jobben?

– Vi har avtale med de fleste som dekker fysioterapi hos oss!

morten@stadionklinikken.no