Generelt om smerte

• Smerte og hvordan det påvirker oss
  • Hjernen er sentral
  • Langvarig smerte
  • Hva med smertestillende?
  • Annen behandling
  • Generell livsstil

Smerte og hvordan det påvirker oss

Smerte er allment forekommende og oppleves alltid individuelt og subjektivt. Vi vet nå at smerte blir produsert av hjernen 100% av tiden. Dette inkluderer all type smerte uansett hvordan det føles. Det finnes ulike opplevelser av smerte. Mange ganger beskrives smerten som skarp og intensiv, murrende eller verkende. Skjærende, huggende og brennende smerte er andre karakterer som kan finnes ved ulike typer av smerteproblematikk.

Hjernen er sentral

Alle disse ulike opplevelsene håndteres og tolkes i hjernen. Litt forenklet kan man si at all smerte er tolkning av de signaler som er en trussel om skade eller skade som hjernen håndterer. Det er vår hjerne som skaper smerteopplevelsen. Smerten som har vært tilstede fra et par dager til noen uker kaller vi akutt. Da er det ofte en vevsskade som årsaker smerten som for eksempel etter en forstuet fot eller en ryggskade.
Her kan man ha behov for å lindre smerten for å kunne holde seg aktiv og leve som vanlig.

Langvarig smerte

Når smerten har pågått mer enn 3 måneder klassifiseres smerten som langvarig eller kronisk. Da er det uvanlig at det finnes noen form for vevsskade i for eksempel muskler, leddbånd eller brusk. Fortsatt kan det kjennes som noe er galt og man kan ha smerter uten at noen struktur er skadet. En grunn til dette er at nervesystemet har oppjustert smertesignalene som tidligere var fra en vevsskade. Måten hjernen bearbeider smerter på er dermed forandret. Årsakene til denne forandringen er ofte kompleks og sammensatt. Det er da viktig å finne alle faktorene som påvirker nervesystemet til å oppjustere smertesignalene som fører til den totale smerteopplevelsen. Siden det kan være mange årsaker er det viktig å ha en strukturert og grundig tilnærming slik at viktige detaljer ikke overses.

Hva med smertestillende?

Medisinsk sett kan smertestillende medikamenter være til nytte, men bare til en viss grad.Det er den aktive tilnærmingen som er viktig for å trene hjernen og nervesystemet. Bruk av medikamenter for å komme igang kan være nyttig, men bør trappes ned gradvis.

Annen behandling

Noen tror at operasjon er et alternativ, men når det gjelder et kompleks problem som langvarig smerte, er ofte ikke det til nytte. Dersom du vurderer operasjon, kan det være lurt å søke en annenhånds vurdering og husk å ta i betraktning alle forhold. Det er viktig å reflektere over hvordan tankene og følelsene dine påvirker nervesystemet. Smerter påvirker menneskers liv i betydelig grad og kan ha stor innflytelse på humøret og stressnivået. Alle tanker og følelser styrer hjernens impulser. Det finnes metoder og verktøy som kan læres for å styre tankene og redusere stress. Dette kan bidra til å roe ned nervesystemet og minske smerten.

Generell livsstil

Et annet viktig område er kosthold og livsstil. Vår moderne livsstil er kanskje ikke alltid like bra for oss. Måten vi lever på og hva vi spiser kan bidra til et mer følsomt nervesystem. Å overveie alle faktorer som røyking, ernæring, alkohol og aktivitetsnivå for å se om det er noe som kan forbedres er en god start. Det å se tilbake på din totale livssituasjon da smerten oppstod, kan gi nyttig informasjon for å bearbeide og forbedre situasjonen. En av de viktigste faktorene for bedring er fysisk aktivitet og mosjon. Unngå bekymringer og frykt for økning av smerte ved aktivitet. Sørg for å starte på et lavt nivå og øk progresjonen gradvis.

Smerten kommer fra hjernen og kan påvirkes. Sett deg et mål og ta kontakt med oss på Stadionklinikken om du trenger hjelp på veien. Vi kan tilrettelegge for en helhetlig vurdering av livsstil, kosthold, trening og behandling.

Tiltak som vurderes:

• Undersøke og kartlegge plagene
  • Tilrettelegge for livssstilsendring for trening og ernæring