Trykkbølgebehandling effektiv mot albuesmerter Golfalbue Tennisalbue

Trykkbølgebehandling effektiv mot helsmerter

Trykkbølgebehandling effektiv mot skuldersmerter

Hva er trykkbølgebehandling?

Trykkbølgebehandling benyttes ved seneproblematikk og senebetennelser (tendinopatier) som er smerte og irritasjon rundt muskelens sene og senens innfestning til skjelettet (periostet). En serie av mekaniske trykkbølger med høy energi appliseres mot huden ved problemområdet. Trykkbølgene dannes ved at en luftkompressor danner mekaniske trykkbølger gjennom en applikator (pistol) som gir 2000 slag i løpet av 3-4 minutter. Trykkbølgene som oppstår brer seg innover i vevet og bryter ned smerteområdet som i visse tilfeller kan ha små blodårer med tilhørende nerver som kan ha vokst inn i det skadede senevevet (neovaskularisering). Kroppen starter deretter en naturlig helingsprosess i behandlingsperioden som vanligvis er på 4-5 uker. Behandlingen er godt vitenskapelig dokumentert i kombinasjon med eksentrisk trening.

Hvordan virker trykkbølgebehandling?

Ved langvarig smerte i senevev som følge av feil- eller overbelastning ser man ofte økt antall små blodårer med tilhørende nerver som kan ha vokst inn i det skadede senevevet (neovaskularisering).Denne tilstanden i senen er mekaniske reagerer på strekk og drag under belastning. Når senevev blir satt under belastning som ved aktivitet, aktiveres disse nervecellene og sender smertesignaler og smerte oppstår i senen.
Flere studier har vist at trykkbølgebehandling reduserer det skadede senevevet i behandlingsområdet og reduserer dermed smertesignalene ved aktivitet. Trykkbølgebehandlingen stimulerer og akselererer kroppens egne legningsprosesser gjennom en aktivering av immunsystemet, øker blodsirkulasjon lokalt og gir økt metabolisme i cellene til senevevet. Dette er en av forklaringene til hvorfor trykkbølgebehandling virker effektivt på kroniske eller langvarige senebetennelser eller senesmerte.
Det er vanlig at man gir 4 – 5 behandlinger med en uke mellom hver behandling. I tillegg til trykkbølgebehandlingen er det avgjørende å jobbe på egenhånd med et spesifikt treningsprogram i 12 uker hvor eksentrisk trening er i fokus. Ved å benytte trykkbølgebehandling kan man unngå eventuell operasjon, kortisoninjeksjon og langvarig bruk av smertestillende og betennelsesdempende medisiner som har vist seg å ikke ha så god effekt som tidligere antatt ved senebetennelser eller senesmerter (tendinopatier).

Les mer om ulike typer av senesmerter her… Ta kontakt dersom du har ytterligere spørsmål.

Trykkbølgebehandling er effektiv mot:

• Skuldersmerte (kalsifisering, senesmerte)
  • Tennis- og golfalbue
  • Lyske- og hamstringssmerter
  • Hoftesmerter (Trochanteritt)
  • Knesmerte (hopperkne,løperkne)
  • Beinhinnesmerter
  • Helsenesmerter
  • Smerter under foten (Plantar fascitt og helspore)

Se informasjonsvideo om trykkbølgebehandling: