Dette er tennisalbue og golfalbue

Tennisalbue og golfalbue er ikke noe som bare er koplet til idrettsutøvere som driver med tennis og golf. Dette kan ramme alle som på en eller annen måte har for ensidig belastning av den samme muskelgruppen av underarmen over tid. Man skiller tilstandene der tennisalbue er en tilstand som er fokusert på albuens ytterside, mens golfalbue er relatert til albuens innside. I det store og hele er tilstandene like, men det lokalisasjonen som skiller de. Tennisalbue, altså smerte på utsiden av albuen, er mest vanlig.  Ensidige bevegelser i håndleddet kan være årsaken til smerten i begge tilfeller.

Tennisalbue og golfalbue oppstår ofte, i likhet med andre muskel- og senesmerter, i forbindelse med overbelastning over lengre tid av samme muskelgruppe. Problemet kan komme plutselig eller gradvis over tid.

Behandling av tennisalbue og golfalbue

Tennisalbue og golfalbue er smerte i senefestene til muskulaturen i underarmen. Dette behandles med ulike teknikker som retter seg mot muskel, bindevev og sener. Behandling som er effektivt mot slike senesmerter er trykkbølgebehandling. Videre er det viktig at du får tilpasset øvelser som kan utføres hjemme. Eksempler på øvelser er eksentriske øvelser og tøyningsøvelser.

Stadionklinikkens naprapater har høy kompetanse og er opptatt av å finne årsaken til smerten ved en grundig undersøkelse. Vi utreder og undersøker problemet ditt for å utelukke andre sykdomstilstand samt diagnostiserer slik at vi på best mulig måte kan behandle og rehabilitere smertene dine.