Smerte i arm og albue

• Musearm
  • Tennisalbue (lateral epicondylalgi)
  • Golfalbue (medial epicondylalgi)

Musearm, hva er det?

Ordet musearm er et relativt moderne begrep og er også kjent under navnet ”musesyke”. Utbredelsen av dette øker suksessivt og har i dag blitt en vanlig tilstand. Begrepet inkluderer alle plager som kan forekomme i forbindelse med gjentatt, monoton belastning av muskler, bindevev, sener og nerver. Vanlige områder som rammes er skuldre, armer, håndledd og hender. Symptomene er vanlig for folk som til daglig arbeider på kontor og som har lite varierende arbeidsposisjoner. En lengre periode med belastning av samme muskelgruppe uten regelmessige pauser eller variasjoner kan føre til musearm. De som rammes kjenner ofte symptomer som smerte i underarmer, hender, skuldre eller nakke. Stivhet og ubehag er ofte et tidlig tegn som gjør at du bør starte med tiltak.

Forebyggende tiltak for musearm

For å unngå musearm bør du være flink til å gjøre tiltak på et tidlig tidspunkt. Ved følelse av stivhet, ubehag, nummenhet, prikking eller smerte i rygg, nakke, skuldre, armer, håndledd eller fingre bør du bytte og variere på arbeidsstillingen. Problemet forebygges ved å unngå monotone arbeidsstillinger gjennom regelmessige pauser og variasjon med bevegelse og tøy.

Undersøkelse og behandling av musearm

Tidlig avdekking av plagene for å legge opp til riktig type av forebyggende øvelser, er en viktig del for bedring av tilstanden. Dersom smerten er lokalisert til ulike sener i armen, kan trykkbølgebehandling være en effektivt for behandling av musearm.

Tennisalbue og golfalbue

Tennisalbue og golfalbue forekommer ikke bare for utøvere av idrettene.Dette kan ramme alle som på en eller annen måte har for ensidig belastning av den samme muskelgruppen av underarmen over tid. Smertene er i hovedsak lokalisert i senevevet som fester på innsiden eller utsiden av albuen. Det er vanlig å kjenne at smertene strekker seg ned i underarmen fra smertepunktet.

Anatomiske områder

Man skiller tilstandene der tennisalbue er en tilstand som er fokusert på albuens ytterside, mens golfalbue er relatert til albuens innside. I det store og hele er tilstandene like, men det lokalisasjonen som skiller de. Tennisalbue, altså smerte på utsiden av albuen, er mest vanlig.

For mye for fort

Ensidige bevegelser i håndleddet og underarm kan være årsaken til smerten i begge tilfeller.Tennisalbue og golfalbue oppstår ofte, i likhet med andre muskel- og senesmerter, i forbindelse med en overbelastning. Dette kan være over lengre tid, gjerne monotont og ensidig. Eller så har man gjort en aktivitet eller belastning for mye over en begrenset tidsperiode.

Behandling av tennisalbue og golfalbue

I mange tilfeller har man gått med smerte over tid. Det har gjort at de har avlastet armen, som gjør at muskelstyrken gradvis svekkes. Dagligdagse oppgaver som å løfte og bære blir provoserende. Behandlingen retter seg derfor i de fleste tilfeller å få veiledning på belastningsgrad og normalisere styrken. Det gjør at viktige oppgaver i hverdagen kan gradvis gjenopptas. Et ledd på veien til progresjon kan det behandles med ulike teknikker som retter seg mot muskel, bindevev og sener. I mange tilfeller har mange gått med smerte over tid.

Trykkbølgebehandling mot tennis- og golfalbue

Behandling som kan være effektivt mot slike senesmerter er trykkbølgebehandling. Videre er det viktig at du får tilpasset øvelser og veiledning til belastningsgrad til ditt nivå. Eksempler på øvelser er styrke- og tøyningsøvelser for underarmen.

Flere på arbeidsplassen med samme problem?

Er det flere enn deg med de samme plagene på arbeidsplassen? Vi gjør også bedriftsbesøk for å stimulere til aktivitet, bevegelse og forebyggende tiltak! Les mer her.

• Undersøke og kartlegge plagen
  • Vurdere trykkbølgebehandling ved behov. Les mer her.