Variasjonen og kombinasjonen av behandlingsmetoder er vår styrke.

Behandlingsmetodene vi benytter er avhengig av smertens karakter, årsak og lokalisering. Vi er opptatt av at behandlingen skal være trygg og effektiv. Nedenfor kan du lese om hvilke anerkjente behandlingsmetoder som Stadionklinikken benytter.

Manipulasjon

Manipulasjon benyttes for å normalisere funksjonen i kroppens ledd. Det benyttes spesifikke grep som utføres med høy hastighet, men med så liten kraft som mulig.

Mobilisering

Mobilisering er en spesifikk og leddnær tøyning. Det benyttes langsomme bevegelser og liten kraft for å oppnå normal funksjon i leddet.

Triggerpunktsbehandling

Et triggerpunkt defineres som en delmuskelspenning eller et hyperømt punkt i en spent muskelfiberstreng. Triggerpunktet karakteriseres av at den gir lokal smerte men også en karakterisitisk projisering av smerten til en annen del av kroppen. Akupunktur eller pressur er behandlingsteknikker som brukes på triggerpunkter.

Muskeltøyning

Tøyning er en behandlingsteknikk som brukes for å påvirke støtte- og bindevev samt muskelens funksjon, spenning og elastisitet. Effekten av dette vil påvirke leddets beveglighet.

Mykdelsbehandling

Mykdelsbehandling er den grunnleggende formen for behandling av muskulatur og støtte- og bindevev. Gjennom en kombinasjon av trykk og tøyning, bearbeides vevet i hensikt å øke sirkulasjon samt minske smerte og spenningstilstand.

Dry needling

Dry needling er en godt dokumentert metode for behandling av triggerpunkter (muskelknuter) ved bruk av nåler.

Dry needling er ikke akupunktur. Vi jobber ut fra den vestlig medisinske tenkningen og ut fra en grundig undersøkelse danner vi oss en mening om årsaksmekanismene til smertene. Når vi har funnet stramme og ømme muskler som er årsaken til smertene, settes nålene slik at muskelfibrene blir påvirket og muskelspenningen slipper. Dette gir en smertelindrende effekt.

Man skal forvente å bli støl etter en behandling. I likhet med treningsstølhet forsvinner stølheten etter nålebehandling etter en dag eller to, men her er det individuelle forskjeller.

Nålene som brukes er vanlige akupunkturnåler som kommer i engangs sterile forpakninger. Det blir alltid brukt nye, sterile nåler som blir kastet som medisinsk avfall etter bruk.

Trykkbølgebehandling

Trykkbølgebehandling er en fysikalsk metode, der en serie av mekaniske trykkbølger med høy energi appliseres mot huden ved det smertende området. Trykkbølgebehandling er særlig effektivt mot senesmerter. Behandlingen er godt vitenskapelig dokumentert i kombinasjon med eksentrisk trening. Les mer om trykkbølgebehandling og hvordan det virker her.

Elektroterapi

Elektroterapi som laser, Scanlab, TNS og interferens kan også benyttes, men som regel i kombinasjon med manuell behandling, og da som før- eller etterbehandling for den manuelle behandlingen.

Rehabilitering og trening

Vi tilbyr rehabilitering og trening tilrettelagt dine behov. Vi utarbeidelse et individuelt øvelsesprogram for å opprettholde og forbedre den oppnådde behandlingseffekten. Oppfølgende behandlinger og treningsveiledning for å oppnå langvarig bedring. Ulike hjemmeøvelser og treningsprogram tilpasses hver enkelt pasient, og benyttes for å forebygge og rehabilitere. Grunnprinsippet er å skape en god balanse mellom styrke og bevegelighet. Les mer om hvordan vi tilrettelegger trening og rehabilitering for deg eller ditt idrettslag her.