Dette er nakkesmerter eller nakkekink

Nakkesmerter eller nakkeplager er en vanlig tilstand og kan defineres som plager i nakke eller cervikaldelen av ryggsøylen. Omlag 70% har i løpet av livet vondt i nakken. Smerter i nakken kan oppstå plutselig eller gradvis over tid. Nakkesmerter forekommer hos 30-50% av den voksne befolkningen i løpet av et år. Hyppigst forekommer nakkesmerter hos kvinner, yngre voksne og middelaldrende. Smerter i nakken kan i mange tilfeller være i kombinasjon med hodepine. Smerte mellom skulderbladene eller utstrålende smerter i arm kan også ses i kombinasjon til nakkesmerte. Smerten kan utløses av en uvandt belastning eller bevegelse eller ensidig feilbelastning over tid. I noen tilfeller av nakke og armsmerter kan det være at nervesystemet er påvirket av en prolaps. Det er uvanlig at nakkesmerten kommer av en annen alvorlig sykdom.

Whiplash eller nakkeslengskade er en nakkelidelse som har fått mye fokus. Nakkesleng kan oppstå ved påkjørsel bakfra eller fra siden, men også på grunn av stuping eller andre ulykker. Der man ikke kan påvise strukturell skade på radiologisk undersøkelse av nakken, er det studier som har vist at nakkeslengskadde pasienter som har opprettholdt normal aktivitet hadde bedre bevegelighet, mindre smerter og bedre konsentrasjon og hukommelse.

Vanlige symptomer ved nakkesmerte er verking i nakkemuskulaturen med eller uten utstrålende smerter til arm og mellom skulderbladene. Det er vanlig å kjenne en huggende smerte samt en uttalt stivhet og tretthet i nakken. Problemer med å bevege nakken er vanlig, ofte kalt kink i nakken. Oftest er nakkekink smerte på én side av nakken og oppstår ofte plutselig.

Behandling av nakkekink eller nakkesmerter

Nakkesmerter kan oppstå på grunn av flere årsaker. Det å identifisere og motvirke de faktorene som har ført til nakkesmerten er viktig for en rask rehabilitering og forebyggende tiltak for et godt og langsiktig resultat. Fysisk aktivitet og fortsette med hverdagsaktiviteter som å jobbe, fritidsaktiviteter og omgås med familie og venner har vist seg viktig. Unngå sykemelding og å gå tilbake til arbeidet så fort som mulig om du er sykemeldt er viktig for å minske risiko for langvarige problem.

Ved tilbakevennende og langvarig smerte fra nakken kan det være viktig å håndtere såkalte psykososiale faktorer av smerten. Det kan for eksempel handle om å identifisere uønsket stress, bevegelsesredsel, uro, angst eller depresjon. Forskning viser at dette kan bidra til å opprettholde smerter  i ryggen.

Stadionklinikkens naprapater har høy kompetanse og er opptatt av å finne årsaken til smerten ved en grundig undersøkelse. Vi utreder og undersøker nakkesmertene dine for å utelukke andre sykdomstilstand samt diagnostisere nakkeproblemet, slik at vi på best mulig måte kan behandle og rehabilitere dine nakkesmerter. Ved langvarig smerte er det nødvendig å identifisere de psykososiale aspektene av problemet. Det kan for eksempel handle om å endre tro og forestilling rundt smerten som muliggjør et mer korrekt bevegelsesmønster. Vi legger stor prestisje i å finne årsaken, behandle samt forebygge plagene slik at du skal unngå å få tilbakevennende problemer med nakken din.