Musearm, hva er det?

Ordet musearm er et relativt moderne begrep og er også kjent under navnet ”musesyke”. Utbredelsen av dette øker suksessivt og har i dag blitt en vanlig tilstand. Begrepet inkluderer alle plager som kan forekomme i forbindelse med gjentatt, monoton belastning av muskler, bindevev, sener og nerver. Vanlige områder som rammes er skuldre, armer, håndledd og hender. Symptomene er vanlig for folk som til daglig arbeider med data og som har monotone arbeidsposisjoner. En lengre periode med belastning av samme muskelgruppe uten regelmessige pauser kan føre til musearm. De som rammes kjenner ofte symptomer som smerte i underarmer, fingre, skuldre eller nakke. Stivhet og ubehag er ofte et tidlig tegn som gjør at du bør starte med tiltak.

Forebyggende tiltak for musearm

For å unngå musearm bør du være flink til å gjøre tiltak på et tidlig tidspunkt. Ved følelse av stivhet, ubehag, nummenhet, prikking eller smerte i rygg, nakke, skuldre, armer, håndledd eller fingre bør du bytte og variere på arbeidsstillingen. Problemet forebygges ved å unngå monotone arbeidsstillinger gjennom regelmessige pauser og variasjon med bevegelse og tøy.

Behandling av musearm

Det viktigste er å variere arbeidsstillingen som gir opphavet til problemet. Ved å bryte opp i monotone arbeidsstillinger over lengre perioder med regelmessige pauser som inneholder bevegelse og tøy er en bra start. Undersøkelse og behandling samt legge opp til riktig type av forebyggende øvelser er en viktig del for langsiktig bedring av tilstanden. I mange tilfeller er det nødvendig med ergonomisk rådgivning for å avlaste og forebygge problemet. Dersom smerten er lokalisert til ulike sener i armen er trykkbølgebehandling en effektiv metode for behandling av musearm.

Stadionklinikkens naprapater har høy kompetanse og er opptatt av å finne årsaken til musearm ved en grundig undersøkelse. Vi utreder og undersøker problemet ditt for å utelukke andre sykdomstilstand samt diagnostiserer slik at vi på best mulig måte kan behandle og rehabilitere smertene dine.