Dette er hodepine

Den vanligste formen for hodepine er den som kalles for spenningshodepine. Den kan komme av at muskler i nakke og kjeve er ømme og spente. Dårlige søvnvaner, uro og stress kan bidra til å øke intensiteten av hodepinen. I visse tilfeller kan hodepinen komme av at man presser eller skjærer tenner om natten. Da våkner man oftest med en hodepine og kan være øm i kjevemuskulaturen. Ofte kjennes en trykkende eller murrende smerte som kjennes som et bånd eller trang lue over hodet. Det vanlige er at hodepinen begynner på morgenen og øker med stress. Spenningshodepinen kan også øke i forbindelse med statisk arbeidsposisjon. I mange tilfeller kan også hodepinen være i kombinasjon med svimmelhet. Det finnes også tilfeller der langvarig bruk av reseptfrie smertestillende er årsak til hodepine.

Migrene skiller seg fra spenningshodepinen selv om de er beslektet. Den kjennetegnes av plutselig anfall av sprengende hodepine som varer fra ett til to døgn. Den er ofte lokalisert til den ene siden av hodet eller øyet og det er ikke uvanlig at man føler seg dårlig og kaster opp ved et migreneanfall. Ofte forekommer såkalt aura med lys- og lydskyhet.

 

Forebyggende tiltak for spenningshodepine

Enkle øvelser som utføres i løpet av dagen kan hjelpe med å bryte opp i et statisk mønster. Spesielt dersom du jobber foran en data er det viktig å unngå for mye stillesittende posisjoner.

 

Behandling av spenningshodepine

Det kan være vanskelig å skille på migrene, hodepine av annen årsak eller spenningshodepine. En grundig undersøkelse avdekker hvilken type av hodepine du har. Ulike behandlingsmetoder brukes for å få avslapning i nakkemuskulaturen. Det kan dreie seg om mykdelsbehandling, samt trening og hjemmeøvelser med nakkemuskulaturen.

Dersom det bør henvises til videre undersøkelse eller behandling er vi opptatt av å lede deg til riktig instans som kan hjelpe deg.