Akillessenebetennelse (akillestendinopati)

Akillessenen er senen til blant annet den store leggmuskelen på baksiden av leggen som fester på baksiden av hælbenet. Et annet norsk ord for akillessenen er hælsenen. Akillessenebetennelse eller akilles tendinopati, er slitasjeforandringer i og rundt akillessenen. De fleste som får dette har sjeldent en reell betennelse i senen dersom den ikke er rød, varm og hoven. I mange tilfeller finnes det forandringer i vevet rundt selve senen.Ofte starter akillesproblemet med små skader som gradvis fører til slitasje i senen. Dette gjør at senen blir øm og vond å ta på, og vond ved belastning. En årsak til skade kan være dårlig progresjon i treningen, eller feilbelastning av foten og akillessenen over tid. Det kan også dreie seg om en akutt forstrekning som skjer i forbindelse med trening eller idrett. Løping på uvant underlag eller med feil skotøy kan også forårsake overbelastning av akillessenen.

Kjennetegn ved smerter i akillessenen

Smerten begynner mange ganger med verking eller ubehag i starten av aktiviteten. Plager som ømhet, hevelse og smerte i tilknytning til akillessenen er vanlige symptomer. Det er mer vanlig at en av sidene rammes, enn at begge akillessenene rammes samtidig. Plagene kan pågå under hele eller deler av aktiviteten. Noen ganger må man avbryte aktiviteten på grunn av smerten. Ved langvarige plager i akillessenen kan hvilesmerter oppstå, spesielt etter aktivitet. Et typisk tegn er også økte smerter om morgenen med morgenstivhet.

Behandling og trening ved akillessenebetennelse

Trykkbølgebehandling av akillessenen og lokal muskulær behandling gir ofte god smertelindring av akillessenen. Hjemmeøvelser som for eksempel tåhev er viktig for å styrke senen for å tåle fremtidig belastning den skal utsettes for. Det er viktig at treningen eller belastningen tilpasses slik at man unngår å provosere symptomene ytterligere. Derfor er en gradvis progresjon av aktivitet en avgjørende faktor for å bli bra av akillessenesmertene. Det kan innebære å styrke muskulatur i andre områder som har betydning for utvikling av akillessenesmerten. En undersøkelse for å finne hvilke faktorer som er med på å bidra til smerten er derfor viktig. Det kan for mange være nyttig med innleggssåler for å avlaste akillessenen.

Stadionklinikkens naprapater har høy kompetanse og er opptatt av å finne årsaken til akillessenesmerten ved en grundig undersøkelse. Vi utelukker andre sykdomstilstand samt diagnostiserer problemet. Dette for at vi skal kunne gi deg best mulig veiledning, behandling og rehabilitering av problemet.